expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>
Ya Tuhanku berilah aku ilham untuk tetap mensyukuri nikmat-Mu yang telah Engkau anugerahkan kepadaku dan kepada dua orang ibu bapaku dan untuk mengerjakan amal saleh yang Engkau redhai dan masukkanlah aku dalam golongan hamba-hambamu yang soleh (QS An-Naml :19)

Monday, November 4, 2019

Tanggungjawab .


Melewati dewasa ini , kadang kadang perkara yang kau sendirit tak sangka, akan jadi dekat diri sendiri.Betullah, bila orang cakap zaman sekolah /belajar lah paling seronok. Free dan tanpa memikirkan tanggungjawab . Tanggungjawab yang digalas waktu itu hanyalah , seorang hamba, seorang anak , seorang pelajar , seorang rakan , seorang anak murid . Bukan secara materialnya tanggungjawab itu . Dan semakin dewasa , tanggungjawab menjadi tanggungjawab material , keperluan itu dan ini , keperluan memenuhi keperluan keluarga , nafsu diri , kelengkapan ,kemudahan ,. Ah terlalu serabut dan banyak untuk difikirkan .

cuma nya,

manusia dan tanggungjawab tidak pernah akan habis , hanya sehingga nyawa kau ditarik sang malaikat dan kau berjalan gagah atau longlai menuju tuhan. sehingga itulah tanggungjawab di dunia habis . di akhirat nanti , masih banyak tanggugjawab yang perlu di laksanakan . bertanggungjawab kah aku di dunia ? terlaksana dengan adil kah tanggunggjawab yang Tuhan suruh aku lakukan ?

berat tapi itulah dia ,

moga kita sama sama masuk Syurga dia .

eh dah 2019 , aku tak rasa ada orang akan baca penulisan macam ni , semoga masing masing yang sudah dewasa dapat tunaikan tanggungawab dengan adil & saksama . moga moga ada pemimpin negara yang diakhirnya tahu tanggungjawab mereka bukan calang bukan kepalang . Sebelah di Syurga sebelah di ... (tak nak lah cakap ) sebab aku pon belum tentu tak termasuk dalam golongan itu .

26 tahun aku harini , di hari jadi ibu ke 54 .

No comments:

Total Pageviews